Korter, omdat het schip de 2 zeedagen naar Antarctica vaart, maar jij zélf per vliegtuig direct naar het continent vliegt. Een fly-in safari dus waarbij je comfortabel de echte highlights van Antarctica ziet. Je brengt daarbij toch net zoveel tijd door op het witte continent als bij de klassieke bootreizen.
Via de Chileense hoofdstad Santiago vlieg je naar Punta Arenas, Chileens Vuurland. Je schip ligt er al, jij vliegt in twee uur over de soms ruige Drake Passage naar King George eiland.
Een zodiac brengt je naar het expeditie schip met plaats voor ca. 75 reizigers in comfortabele buitenhutten met eigen sanitair. Een enthousiaste crew, lekker eten en een absoluut unieke Antarctica beleving: reizen naar de Zuidpool was nog nooit zo relaxt. Ga je mee op dit avontuur? Je Antarctica reisspecialist, local Hero Esmay, regelt het voor je.
Inclusief:
- overnachting Punta Arenas met ontbijt (hotel Cabo de Hornos of verg.);
- retourvlucht Punta Arenas - Antarctica;
- alle overnachtingen, maaltijden (en drankjes daarbij), koffie/thee, snacks aan boord;
- verblijf op indeling in 3 persoonshut met eigen sanitair (2 pers hut met 2 bedden naast elkaar, toeslag ca. €800,- p.p.);
- luchthaven transfers v.v en begeleide excursies in een groep;
- gebruik laarzen;
- IAATO reizigers fee;
- assistentie van bemanning en reisleiding;
Exclusief:
- internationale retourvlucht (tips voor het zelf boeken van je vlucht);
- retourvlucht naar Punta Arenas;
- evt. brandstoftoeslag voor de bootreis
- overige bar consumpties en persoonlijke uitgaven;
- kajakken of hiking als optionele excursie;
- fooien, gebruikelijk ca. US$ 8 á 10,- cash p.p.p.d.
NB: de prijs is gebaseerd op US dollars en afhankelijk van de dagkoers. De uiteindelijke prijs wordt altijd gebaseerd op de dagkoers.
Wat is de beste reistijd in Antarctica?
De beste reistijd voor een korte Antarctica reis, en ook de enige tijd waarin toeristische reizen naar Antarctica worden georganiseerd, is onze winter, wanneer het daar zomer is. Dat betekent geen 20 graden in de zon maar temperaturen tussen de -5˚C en +10˚C, nog steeds niet echt warm natuurlijk. Op zee en op het dek van je schip kan een stevige, ijskoude wind waaien, waardoor het nog een stukje kouder voelt, zorg dus voor echt winddichte en warme winterkleding. Net als in het Noordpool gebied zijn de dagen in de Arctische zomer van november tot eind maart lang en blijft het ook lang licht.
Heb ik een visum nodig voor Antarctica?
Je vliegt via Argentinië en/of Chili. Daarvoor hebben Nederlanders een geldig paspoort /identiteitskaart nodig, die nog minimaal 6 maanden geldig is bij vertrek naar Nederland. Een visum of speciale permit is niet nodig voor een reis naar Antarctica. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het bezit van geldige en juiste reisdocumenten.
Hoe zit het met gezondheid in Antarctica?
Omdat je naar bijzonder afgelegen gebied reist, moet je goed voorbereiden. Een tandarts is niet om de hoek, een medische post ook niet. Je moet altijd een medische verklaring invullen voor een reis naar Antarctica. Uiteraard is er wel een ziekenboeg aan boord en medische kennis. Neem voldoende persoonlijk medicatie mee en evt. pillen tegen zeeziekte. Het kraanwater is drinkbaar, ook aan boord van je schip (let op de aanduidingen). Aan boord mag niet gerookt worden.
Is er tijdverschil met Antarctica?
Dit is gebiedsafhankelijk. Dit zijn de tijdsverschillen bij de belangrijkste onderzoeksstations: Mawson: 4 uur later (wintertijd), 3 uur later (zomertijd). Davis: 6 uur later (wintertijd), 5 uur later (zomertijd). Casey: 7 uur later (wintertijd), 6 uur later (zomertijd). McMurdo en South Pole: 12 uur later (wintertijd), 10 uur later (zomertijd). Tussen de laatste zondag in maart en de eerste zondag in april en tussen de laatste zondag in september en de laatste zondag in oktober is het in McMurdo en South Pole 11 uur later. Kijk ook op worldtimezone.com.
Welke taal wordt gesproken in Antarctica?
Je reist in internationaal gezelschap. Ook de bemanning heeft roots over de hele wereld. Op de meeste Antarctica expeditie schepen is de voertaal Engels en heel af en toe alleen Duits. Vaak spreekt men ook nog andere talen zoals Spaans, Duits of Frans.
Is het veilig in Antarctica?
Alle Antarctica reizen worden geregeld door je Local Hero en uitgevoerd door lokale partner organisaties en rederijen. Deze werken onder strikte internationale richtlijnen en zijn in het bezit van alle benodigde permits en vergunningen. Landexcursies gaan altijd groepsgewijs en met ervaren gidsen. Uiteraard volg je hun aanwijzingen strikt op.
Wat kan ik meenemen naar Antarctica?
De ruimte aan boord is beperkt dus probeer je bagage wat te beperken. Een rugzak of soft pack is aan boord van schepen altijd makkelijker dan een koffer. Een klein rugzakje komt van pas tijdens de 3-4 uur durende wandelingen aan land. Je kooi aan boord is uiteraard voorzien van een kussen, dekbed en lakens / sloop.
Welke kleding neem ik mee naar Antarctica?
Windvaste waterafstotende buitenkleding is een must tijdens een reis naar Antarctica. Niet te strak: verschillende dunne lagen zijn beter dan een dikke laag kleding. Wol, zijde, Gore-Tex en sommige synthetische stoffen zijn prima. Neem dun, warm ondergoed mee (bv. thermisch ondergoed van Hema). Een goede muts, capuchon en handschoenen zijn ook onontbeerlijk: verlies je warmte dan is dat voor 80% via je hoofd. Voorkom dat je nat wordt door transpiratie, zeewater of slechte schoenen/laarzen. Aan boord van het schip is gemakkelijke vrijetijdskleding genoeg, het is lekker warm.
Wat neem je mee op excursie Antarctica?
* skibroek, Gore-Tex of broek met warm ondergoed en regenbroek
* wollen sweaters of fleece
* turtle necks als onderliggende laag houdt veel warmte vast
* wollen of fleece muts
* warme sokken (eventueel 2 lagen: 1 dunne en 1 dikke)
* water- en winddichte jas, bij voorkeur met capuchon
* dunne handschoenen en waterdichte handschoenen
* waterdichte rugzak (camera, verrekijker)
* zonnebril
* wandelstokken (persoonlijk, voor sommigen onmisbaar)
Wat voor schoenen heb je nodig op Antarctica?
Landexcursies betekent overstappen van zodiac op het ijs: de zgn. natte landingen. Op sommige schepen zijn er laarzen beschikbaar maar veel reizigers nemen eigen laarzen mee. Muckboots (www.kathmandu.nl) zijn populair: licht, comfortabel en waterdicht. De muckboot chore high (ca. € 99,-) houdt je warm tot -5˚ C, de muckmaster is iets duurder en werkt tot -20˚C. Via de link SKJA1FLHW4 krijg je 10% korting (we verdienen daar niet aan). Aan boord loop je gewoon op dikke sokken, sportschoenen of Teva’s met goed rubber profiel tegen het uitglijden.
Wat doe je wel en wat niet in Antarctica?
Antarctica is met 14 miljoen km2 een van de grootste ongerepte wildernissen op aarde. Het milieu is er bijzonder kwetsbaar. Vogels, zoogdieren en mossen leveren een permanente strijd om te overleven. Draag bij het behoud van dit gebied:
* Laat geen vuilnis achter aan land. Gooi niets weg, ook geen sigarettenpeuken of toiletpapier (neem dit mee in een plastic zakje en gooi het in de vuilnisbak aan boord van het schip).
* Vermijd schade aan mossen tijdens de wandelingen; het regeneratieproces van de schaarse plantengroei verloopt zeer traag.
* Neem geen biologische, geologische en/of archeologische voorwerpen mee als souvenir. Graffiti op rotsen? Niet doen natuurlijk.
* Wandel niet over gletsjers of ijsvelden zonder begeleiding en dwaal niet af van de groep.
* Geen enkele foto is belangrijker dan het welzijn van de dieren. Verstoor het dierenleven niet en houdt steeds een respectabele afstand aan.
Hoe betaal ik in Antarctica?
Het overgrote deel van je kosten heb je tevoren betaald. Aan boord van je schip betaal je in euro’s of USD cash of creditcard. Op Antarctica staat één geldautomaat. Deze is te vinden bij McMurdo station in het zuiden van Ross eiland. Dit is ook de enige plaats op Antarctica waar een winkel is te vinden waar je met je creditcard of Amerikaanse dollars (USD) terecht kunt. Niet dat je iets aan deze informatie hebt, want er zijn vrijwel geen reizen die er komen! Er zijn uiteraard ATMs in Ushuaia (Argentijnse peso) en Punta Arenas (Chileense peso).
Welke stekker heb ik nodig in Antarctica?
Aan boord is er 220 V met gewone stekkers. Er is, het ligt voor de hand, geen mobiel bereik op Antarctica. Alle schepen hebben satelliettelefoons aan boord en er is e-mail communicatie mogelijk. Hieraan zijn wel kosten verbonden. De positie van het schip en de weersomstandigheden kunnen invloed hebben op de kwaliteit van de verbinding.
Hoe reis ik door Antarctica?
Antarctica is van niemand. Toch liggen er oude claims van Argentinië, Australië, Chili, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Ze claimen allemaal delen van Antarctica, vaak op basis van ontdekkingsreizen. Alleen het stuk tussen 90° WL en 150° WL is niet geclaimd. Er verblijven gemiddeld tussen de 1000 en 5000 onderzoekers uit de hele wereld een of meerdere maanden, niet in steden of dorpen maar in de ca. 60 onderzoekstations. Je mag niet onbegeleid aan land en met nooit meer dan 100 mensen tegelijk. Voor en na je reis kun je verlengen met verblijf in Argentinië en / of Chili.
Meer info Google: webcam Antarctica en je komt bij de webcams van de verschillende landen, zoals die van Australië op http://www.antarctica.gov.au/webcams of de USA: http://www.usap.gov/videoclipsandmaps/mcmwebcam.cfm De beste reisgids over Antarctica is de Antarctica Cruising Guide, de enige Nederlandstalige reisgids is de Wereldwijzer Antarctica.
Zelf boeken
Tegenwoordig kun je gemakkelijk zelf een internationale vlucht boeken bij de luchtvaartmaatschappij zelf of op een van de vliegticketsites. Kijk bijvoorbeeld* op:
-vliegwinkel.nl
-cheaptickets.nl
-tix.nl
-skyscanner.com
*De internationale vlucht maakt dus geen onderdeel uit van de reis die je bij ons boekt. De bovenstaande links zijn ter informatie, we verdienen hier niet aan.
Let hierbij op het volgende:
* juist invullen volledige voornaam en (meisjes) achternaam. Later wijzigen om fouten te herstellen, al is het maar 1 letter, kost extra.
* je betaalt het volle bedrag direct, doorgaans via i-Deal of creditcard. Zorg er dus voor dat voor je boekt dit bedrag op je rekening staat.
* je ticket(s) ontvang je na boeking direct via email. Check deze dan ook direct op fouten.
* bij de tickets zit informatie over voorwaarden en een begeleidende brief met informatie.
* geef na boeking je local Hero de gegevens tijdig door, ook als er iets gewijzigd is.
* wil je terug vanaf Santiago of Iguaçu of Rio de Janeiro etc., kies dan voor de optie ‘terug vanaf een andere luchthaven’
Je vliegt naar
Je vliegt doorgaans eerst naar Buenos Aires. Terug vanaf een andere luchthaven kan ook en kost meestal iets meer dan een gewoon retour. Wil je terug vanaf Iguaçu, dan kun je bijvoorbeeld met KLM direct naar Buenos Aires vliegen en vanaf Iguaçu met een Braziliaanse binnenlandse vlucht naar Sao Paulo vanwaar je per KLM rechtstreeks terugvliegt naar Amsterdam.
Wil je Argentinië combineren met Chili, dan vlieg je bijvoorbeeld heen naar Santiago de Chili en terug vanaf Buenos Aires of andersom. Dit kan met luchtvaartmaatschappijen als Iberia, Air France en Lufthansa. Iberia vliegt daarbij ook nog terug vanaf Lima, Rio de Janeiro of Sao Paulo.
Kosten
Reken voor een intercontinentale retourvlucht naar Buenos Aires al snel op € 1000,-. In het laagseizoen kun je nog wel eens voor € 800,- of minder weg, maar in drukke tijden moet je rekenen op ca. € 1000, tot € 1200,-. Let erop dat er bij het geboekte landgedeelte, tenzij je gebruik maakt van lijnbussen, nog binnenlandse vluchten bijkomen van ca. € 200,- per vlucht.
Tijden
* Na je lange vlucht kom je doorgaans aan het eind van de dag aan in Buenos Aires of aan het begin van de volgende dag aan. De terugvlucht is altijd een nachtvlucht. Houd hier rekening mee bij je dag planning.
* Je local Hero zorgt voor aansluiting van je vlucht op het landgedeelte. Kom je laat aan, dan is het prettig als je transfer en hotel al geregeld zijn, zelfs als je een ervaren reiziger bent.
* Naast prijs zijn vluchtduur en overstap natuurlijk ook belangrijk.
Binnenlandse vluchten
Het is aan te raden je binnenlandse vluchten, ook die tussen Argentinië en Chili of v.v. tevoren te laten boeken door je Local Hero, al of niet gebruik makend van een Airpass. Soms is het boeken van lokale vluchten trouwens goedkoper dan met een Airpass. Omdat je doorgaans enkele maanden van tevoren boekt, hebben lokale maatschappijen de vervelende gewoonte om prijzen, vluchtschema’s en tijden veelvuldig te veranderen, soms nog last minute. Dit betekent dat elke keer ook je route gecheckt en evt. aangepast moet worden. Uiteraard betekent dit extra werk, ook voor je local Hero die dan over je vluchtgegevens moet beschikken. Een eventuele kleine besparing door alles zelf te boeken weegt niet op tegen de moeite en risico’s bij vluchtwijzigingen, zo is de ervaring.
Tips
*Boek je intercontinentale vlucht bij voorkeur zo vroeg mogelijk, ook buiten het hoogseizoen als kerst-of zomervakantie. Gemiddeld 170 dagen voor vertrek is statistisch het voordeligst.
*Omdat veel maatschappijen na het weekend dus maandags hun capaciteit checken en evt. hun prijzen aanpassen, zijn op maandag avond of dinsdag de sites weer up-to-date met nieuwe prijzen. Dinsdag rond middernacht is statistisch het best. Boek niet op vrijdag of in het weekend, en gebruik ctrl-shift-n, zo vermijdt je de zgn. tracing cookies. Deze zorgen er soms voor dat de prijs die je krijgt na enkele bezoeken verder omhoog gaat.
*Let op speciale actieperiodes, bv. de KLM voordeelweken.
Er varen verschillende expeditie schepen door de Antarctisch wateren:
M/V Plancius
De M/V Plancius heeft tot 2004 dienst gedaan als onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine. In 2009 is dit schip omgebouwd tot een expeditieschip. Het comfortniveau aan boord is vergelijkbaar met een comfortable hotel.
De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, dit zijn buitenhutten met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter).
Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op dek 5 een ruime observatie lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters bieden hier een panoramisch uitzicht. Het schip heeft 38 bemanningsleden van diverse nationaliteiten. Verder zijn er 8 expeditiegidsen aan boord die lezingen verzorgen. Laarzen voor de landingen zijn inbegrepen.
Details:
M/V Ortelius
De M/V Ortelius werd in 1989 gebouwd en kreeg de naam Marina Svetaeva. Het schip diende voor de Russische Academie voor de wetenschap. In 2011 werd het schip omgedoopt tot de Ortelius. Aan boord is plaats voor 116 passagiers. De afgelopen twee jaar zijn alle hutten op deck 3 en 4 geheel gerenoveerd. In 2017 volgen de hutten op deck 5. De Ortelius wordt bemand door 34 Russische bemanningsleden. Verder zijn er 6 expeditieleiders aan boord die onder andere verschillende lezingen verzorgen. Het comfortniveau aan boord van de ”Ortelius” is vergelijkbaar met een comfortabel hotel. Het schip heeft een restaurant, een ruime bar/lounge en een aparte ruimte voor lezingen en presentaties. Drie keer per dag staat er een uitgebreide (buffet) maaltijd voor je klaar met keuze tussen vlees, vis of vegetarisch. Heb je specifieke dieet wensen, laat dit van te voren weten.
Details:
M/V Ocean Nova
Ocean Nova is een modern en comfortabel expeditie schip. Ze werd gebouwd in Denemarken in 1992 en geschikt gemaakt om te varen in de ijzige wateren rond Groenland. Ze werd volledig gerenoveerd in 2006 en heeft sindsdien jaarlijkse upgrades en verbeteringen gekregen. Haar ijs-versterkte romp is bij uitstek geschikt voor expeditie reizen in Antarctica.
Naast een glazen observatie lounge en presentatieruimte heeft de Ocean Nova ook een ruime eetzaal, een bar, een bibliotheek, een kleine fitnessruimte en een ziekenboeg. Het schip beschikt over zeven Zodiac boten voor landexcursies.
Alle gasten aan boord van de Ocean Nova slapen in comfortabele buitenhutten, in drie categorieën: een-, twee- en drie persoonshutten. Alle hutten zijn voorzien van een raam, een bureau met stoel, een kast, individueel regelbare verwarming en een eigen badkamer met douche.
Details:
Inclusief:
- overnachting Punta Arenas met ontbijt (hotel Cabo de Hornos of verg.);
- retourvlucht Punta Arenas - Antarctica;
- alle overnachtingen, maaltijden (en drankjes daarbij), koffie/thee, snacks aan boord;
- verblijf op indeling in 3 persoonshut met eigen sanitair (2 pers hut met 2 bedden naast elkaar, toeslag ca. €800,- p.p.);
- luchthaven transfers v.v en begeleide excursies in een groep;
- gebruik laarzen;
- IAATO reizigers fee;
- assistentie van bemanning en reisleiding;
Exclusief:
- internationale retourvlucht (tips voor het zelf boeken van je vlucht);
- retourvlucht naar Punta Arenas;
- evt. brandstoftoeslag voor de bootreis
- overige bar consumpties en persoonlijke uitgaven;
- kajakken of hiking als optionele excursie;
- fooien, gebruikelijk ca. US$ 8 á 10,- cash p.p.p.d.
NB: de prijs is gebaseerd op US dollars en afhankelijk van de dagkoers. De uiteindelijke prijs wordt altijd gebaseerd op de dagkoers.
Er varen verschillende expeditie schepen door de Antarctisch wateren:
M/V Plancius
De M/V Plancius heeft tot 2004 dienst gedaan als onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine. In 2009 is dit schip omgebouwd tot een expeditieschip. Het comfortniveau aan boord is vergelijkbaar met een comfortable hotel.
De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, dit zijn buitenhutten met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter).
Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op dek 5 een ruime observatie lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters bieden hier een panoramisch uitzicht. Het schip heeft 38 bemanningsleden van diverse nationaliteiten. Verder zijn er 8 expeditiegidsen aan boord die lezingen verzorgen. Laarzen voor de landingen zijn inbegrepen.
Details:
M/V Ortelius
De M/V Ortelius werd in 1989 gebouwd en kreeg de naam Marina Svetaeva. Het schip diende voor de Russische Academie voor de wetenschap. In 2011 werd het schip omgedoopt tot de Ortelius. Aan boord is plaats voor 116 passagiers. De afgelopen twee jaar zijn alle hutten op deck 3 en 4 geheel gerenoveerd. In 2017 volgen de hutten op deck 5. De Ortelius wordt bemand door 34 Russische bemanningsleden. Verder zijn er 6 expeditieleiders aan boord die onder andere verschillende lezingen verzorgen. Het comfortniveau aan boord van de ”Ortelius” is vergelijkbaar met een comfortabel hotel. Het schip heeft een restaurant, een ruime bar/lounge en een aparte ruimte voor lezingen en presentaties. Drie keer per dag staat er een uitgebreide (buffet) maaltijd voor je klaar met keuze tussen vlees, vis of vegetarisch. Heb je specifieke dieet wensen, laat dit van te voren weten.
Details:
M/V Ocean Nova
Ocean Nova is een modern en comfortabel expeditie schip. Ze werd gebouwd in Denemarken in 1992 en geschikt gemaakt om te varen in de ijzige wateren rond Groenland. Ze werd volledig gerenoveerd in 2006 en heeft sindsdien jaarlijkse upgrades en verbeteringen gekregen. Haar ijs-versterkte romp is bij uitstek geschikt voor expeditie reizen in Antarctica.
Naast een glazen observatie lounge en presentatieruimte heeft de Ocean Nova ook een ruime eetzaal, een bar, een bibliotheek, een kleine fitnessruimte en een ziekenboeg. Het schip beschikt over zeven Zodiac boten voor landexcursies.
Alle gasten aan boord van de Ocean Nova slapen in comfortabele buitenhutten, in drie categorieën: een-, twee- en drie persoonshutten. Alle hutten zijn voorzien van een raam, een bureau met stoel, een kast, individueel regelbare verwarming en een eigen badkamer met douche.
Details: