Tsja, we draaien er niet omheen, deze reis is het meest geboekt en dus de leukste rondreis Antarctica! Op deze reis die je het: je monstert aan op een stoer expeditie schip met een versterkte boeg en vaart moeiteloos tussen enorme ijsschotsen door.
Het expeditie schip is ruim 100 meter lang, heeft een 45 koppige bemanning en plek voor 116 reizigers in comfortabele hutten, 2, 3 of 4 persoons, met eigen sanitair.
Aan boord zijn zodiacs voor de landexcursies en is ervaren expeditie leiding aanwezig. Na hun lezing weet je alles over de sociale pikorde in een pinguïnkolonie, de gewoontes van het zeeluipaard of de vlieguren van de albatros.
Maar eigenlijk is tijdens je Antarctica reis genieten aan dek nog het leukst: om je, op een continent waarop maar weinig mensen voet hebben gezet toch echt even avonturier te voelen. Ga je mee op dit avontuur? Je Antarctica reisspecialist, local Hero Esmay, regelt het voor je.
Inclusief:
- alle overnachtingen en maaltijden aan boord;
- verblijf op basis van internationale groep;
- verblijf op indeling in 4 persoonshut met eigen sanitair;
- tegen toeslag ook 3 of 2 persoonshutten;
- luchthaven transfers en begeleide excursies aan land;
- assistentie van bemanning en reisleiding;
Exclusief:
- internationale retourvlucht (tips voor het zelf boeken van je vlucht);
- retourvlucht naar Ushuaia;
- overnachtingen Ushuaia en Buenos Aires
- evt. brandstoftoeslag voor de bootreis
- optionele excursies ervoor of erna;
- drankjes; persoonlijke uitgaven;
- fooien, gebruikelijk ca. US$ 8 á 10,- cash p.p.p.d.
Wat is de beste reistijd in Antarctica?
De beste reistijd voor je Antarctica rondreis, en ook de enige tijd waarin toeristische reizen worden georganiseerd, is onze winter, wanneer het daar zomer is. Dat betekent geen 20 graden in de zon maar temperaturen tussen de -5˚C en +10˚C, nog steeds niet echt warm natuurlijk. Op zee en op het dek van je schip kan een stevige, ijskoude wind waaien, waardoor het nog een stukje kouder voelt, zorg dus voor echt winddichte en warme winterkleding tijdens je Antarctica reis. Net als in het Noordpool gebied zijn de dagen in de Arctische zomer van november tot eind maart lang en blijft het ook lang licht.
Heb ik een paspoort nodig voor Antarctica?
Je vliegt via Argentinië en/of Chili. Daarvoor hebben Nederlanders een geldig paspoort /identiteitskaart nodig, die nog minimaal 6 maanden geldig is bij vertrek naar Nederland. Een visum of speciale permit is niet nodig voor een reis naar Antarctica. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het bezit van geldige en juiste reisdocumenten.
Welke voorbereidingen moet ik treffen voor Antarctica?
Omdat je naar bijzonder afgelegen gebied reist, moet je goed voorbereiden. Een tandarts is niet om de hoek, een medische post ook niet. Je moet altijd een medische verklaring invullen voor een reis naar Antarctica. Uiteraard is er wel een ziekenboeg aan boord en medische kennis. Neem voldoende persoonlijk medicatie mee en evt. pillen tegen zeeziekte. Het kraanwater is drinkbaar, ook aan boord van je schip (let op de aanduidingen). Aan boord mag niet gerookt worden.
Hoeveel tijdverschil is er met Antarctica?
Dit is gebiedsafhankelijk. Dit zijn de tijdsverschillen bij de belangrijkste onderzoeksstations: Mawson: 4 uur later (wintertijd), 3 uur later (zomertijd). Davis: 6 uur later (wintertijd), 5 uur later (zomertijd). Casey: 7 uur later (wintertijd), 6 uur later (zomertijd). McMurdo en South Pole: 12 uur later (wintertijd), 10 uur later (zomertijd). Tussen de laatste zondag in maart en de eerste zondag in april en tussen de laatste zondag in september en de laatste zondag in oktober is het in McMurdo en South Pole 11 uur later. Kijk ook op worldtimezone.com.
Welke taal spreken ze in Antarctica?
Je reist in internationaal gezelschap. Ook de bemanning heeft roots over de hele wereld. Op de meeste Antarctica expeditie schepen is de voertaal Engels en heel af en toe alleen Duits. Vaak spreekt men ook nog andere talen zoals Spaans, Duits of Frans.
Is het veilig in Antarctica?
Alle Antarctica reizen worden geregeld door je Local Hero en uitgevoerd door lokale partner organisaties en rederijen. Deze werken onder strikte internationale richtlijnen en zijn in het bezit van alle benodigde permits en vergunningen. Landexcursies gaan altijd groepsgewijs en met ervaren gidsen. Uiteraard volg je hun aanwijzingen strikt op.
Wat moet ik meenemen naar Antarctica?
De ruimte aan boord is beperkt dus probeer je bagage wat te beperken. Een rugzak of soft pack is aan boord van schepen altijd makkelijker dan een koffer. Een klein rugzakje komt van pas tijdens de 3-4 uur durende wandelingen aan land. Je kooi aan boord is uiteraard voorzien van een kussen, dekbed en lakens / sloop.
Welke kleding heb ik nodig in Antarctica?
Windvaste waterafstotende buitenkleding is een must tijdens een reis naar Antarctica. Niet te strak: verschillende dunne lagen zijn beter dan een dikke laag kleding. Wol, zijde, Gore-Tex en sommige synthetische stoffen zijn prima. Neem dun, warm ondergoed mee (bv. thermisch ondergoed van Hema). Een goede muts, capuchon en handschoenen zijn ook onontbeerlijk: verlies je warmte dan is dat voor 80% via je hoofd. Voorkom dat je nat wordt door transpiratie, zeewater of slechte schoenen/laarzen. Aan boord van het schip is gemakkelijke vrijetijdskleding genoeg, het is lekker warm.
Wat neem je mee op excursie Antarctica?
* skibroek, Gore-Tex of broek met warm ondergoed en regenbroek
* wollen sweaters of fleece
* turtle necks als onderliggende laag houdt veel warmte vast
* wollen of fleece muts
* warme sokken (eventueel 2 lagen: 1 dunne en 1 dikke)
* water- en winddichte jas, bij voorkeur met capuchon
* dunne handschoenen en waterdichte handschoenen
* waterdichte rugzak (camera, verrekijker)
* zonnebril
* wandelstokken (persoonlijk, voor sommigen onmisbaar)
Wat voor schoenen heb je nodig op Antarctica?
Landexcursies betekent overstappen van zodiac op het ijs: de zgn. natte landingen. Op sommige schepen zijn er laarzen beschikbaar maar veel reizigers nemen eigen laarzen mee. Muckboots (www.kathmandu.nl) zijn populair: licht, comfortabel en waterdicht. De muckboot chore high (ca. € 99,-) houdt je warm tot -5˚ C, de muckmaster is iets duurder en werkt tot -20˚C. Via de link SKJA1FLHW4 krijg je 10% korting (we verdienen daar niet aan). Aan boord loop je gewoon op dikke sokken, sportschoenen of Teva’s met goed rubber profiel tegen het uitglijden.
Wat moet ik doen en niet doen in Antarctica?
Antarctica is met 14 miljoen km2 een van de grootste ongerepte wildernissen op aarde. Het milieu is er bijzonder kwetsbaar. Vogels, zoogdieren en mossen leveren een permanente strijd om te overleven. Draag bij het behoud van dit gebied:
* Laat geen vuilnis achter aan land. Gooi niets weg, ook geen sigarettenpeuken of toiletpapier (neem dit mee in een plastic zakje en gooi het in de vuilnisbak aan boord van het schip).
* Vermijd schade aan mossen tijdens de wandelingen; het regeneratieproces van de schaarse plantengroei verloopt zeer traag.
* Neem geen biologische, geologische en/of archeologische voorwerpen mee als souvenir. Graffiti op rotsen? Niet doen natuurlijk.
* Wandel niet over gletsjers of ijsvelden zonder begeleiding en dwaal niet af van de groep.
* Geen enkele foto is belangrijker dan het welzijn van de dieren. Verstoor het dierenleven niet en houdt steeds een respectabele afstand aan.
Hoe betaal ik in Antarctica?
Het overgrote deel van je kosten heb je tevoren betaald. Aan boord van je schip betaal je in euro’s of USD cash of creditcard. Op Antarctica staat één geldautomaat. Deze is te vinden bij McMurdo station in het zuiden van Ross eiland. Dit is ook de enige plaats op Antarctica waar een winkel is te vinden waar je met je creditcard of Amerikaanse dollars (USD) terecht kunt. Niet dat je iets aan deze informatie hebt, want er zijn vrijwel geen reizen die er komen! Er zijn uiteraard ATMs in Ushuaia (Argentijnse peso) en Punta Arenas (Chileense peso).
Welke stekker heb ik nodig in Antarctica?
Aan boord is er 220 V met gewone stekkers. Er is, het ligt voor de hand, geen mobiel bereik op Antarctica. Alle schepen hebben satelliettelefoons aan boord en er is e-mail communicatie mogelijk. Hieraan zijn wel kosten verbonden. De positie van het schip en de weersomstandigheden kunnen invloed hebben op de kwaliteit van de verbinding.
Hoe reis ik door Antarctica?
Antarctica is van niemand. Toch liggen er oude claims van Argentinië, Australië, Chili, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Ze claimen allemaal delen van Antarctica, vaak op basis van ontdekkingsreizen. Alleen het stuk tussen 90° WL en 150° WL is niet geclaimd. Er verblijven gemiddeld tussen de 1000 en 5000 onderzoekers uit de hele wereld een of meerdere maanden, niet in steden of dorpen maar in de ca. 60 onderzoekstations. Je mag niet onbegeleid aan land en met nooit meer dan 100 mensen tegelijk. Voor en na je reis kun je verlengen met verblijf in Argentinië en / of Chili.
Meer info Google: webcam Antarctica en je komt bij de webcams van de verschillende landen, zoals die van Australië op http://www.antarctica.gov.au/webcams of de USA: http://www.usap.gov/videoclipsandmaps/mcmwebcam.cfm De beste reisgids over Antarctica is de Antarctica Cruising Guide, de enige Nederlandstalige reisgids is de Wereldwijzer Antarctica.
Zelf boeken
Tegenwoordig kun je gemakkelijk zelf je internationale vlucht boeken bij de luchtvaartmaatschappij zelf of op een van de vliegticketsites. Kijk bijvoorbeeld* op:
-vliegwinkel.nl
-cheaptickets.nl
-tix.nl
-skyscanner.com
*De internationale vlucht maakt dus geen onderdeel uit van de reis die je bij ons boekt. De bovenstaande links zijn ter informatie, we verdienen hier niet aan.
Let hierbij op het volgende:
* juist invullen volledige voornaam en (meisjes) achternaam. Later wijzigen om fouten te herstellen, al is het maar 1 letter, kost extra.
* je betaalt het volle bedrag direct, doorgaans via i-Deal of creditcard. Zorg er dus voor dat voor je boekt dit bedrag op je rekening staat.
* je ticket(s) ontvang je na boeking direct via email. Check deze dan ook direct op fouten.
* bij de tickets zit informatie over voorwaarden en een begeleidende brief met informatie.
* geef na boeking je local Hero de gegevens tijdig door, ook als er iets gewijzigd is.
* wil je terug vanaf Santiago of Iguaçu of Rio de Janeiro etc., kies dan voor de optie ‘terug vanaf een andere luchthaven’
Je vliegt naar
Je vliegt via Buenos Aires naar Ushuaia of via Santiago naar Punta Arenas. Stopovers in Argentinië of Chili zijn uiteraard mogelijk, de meeste reizigers combineren hun zuidpool cruise met een verblijf in een van beide landen.
Kosten
Reken voor een retourvlucht op tenminste € 900,-. Er zijn goedkope mogelijkheden maar je moet meermaals overstappen, bent langer onderweg en het risico op vertragingen is groter. Reken in de drukke tijden al snel € 1000,- en een toeslag in het hoogseizoen.
Maatschappijen
De meeste reizigers vliegen met KLM direct naar Buenos Aires. Daarna vlieg je door met Aerolineas Argentinas naar Ushuaia toe. Of de route verloopt via Santiago de Chile naar Punta Arenas met LATAM Airlines. Verder kun je ook via de USA vliegen. Let er dan wel op dat je een zgn. visum waiver nodig hebt. Regel dit online tenminste 2 weken voor vertrek. Kosten ca. US$ 14,- p.p. te betalen met een creditcard.
Tijden
* Doorgaans kom je na een lange vlucht met één of meer overstap pas de volgende dag aan in Buenos Aires of Santiago de Chile, vanwaar je doorvliegt naar Ushuaia. De terugvlucht is doorgaans een nachtvlucht. Houd hier rekening mee bij je dag planning.
*Je local Hero zorgt voor aansluiting van je vlucht op het landgedeelte. Kom je laat aan, dan is het prettig als je transfer en hotel al geregeld zijn, zelfs als je een ervaren reiziger bent.
*Naast prijs zijn vluchtduur en overstap natuurlijk ook belangrijk.
Tips
*Boek je vlucht bij voorkeur zo vroeg mogelijk, ook buiten het hoogseizoen als kerst-of zomervakantie, zo snel als je cruise bevestigd is.
*Omdat veel maatschappijen na het weekend dus maandags hun capaciteit checken en evt. hun prijzen aanpassen, zijn op maandag avond of dinsdag de sites weer up-to-date met nieuwe prijzen. Dinsdag rond middernacht is statistisch het best. Boek niet op vrijdag of in het weekend, en gebruik ctrl-shift-n, zo vermijdt je de zgn. tracing cookies. Deze zorgen er soms voor dat de prijs die je krijgt verder omhoog gaat.
*Let op speciale actieperiodes, bv. de KLM Wereld Deal voordeelweken.
Er varen verschillende expeditie schepen door de Antarctisch wateren:
M/V Plancius
De M/V Plancius heeft tot 2004 dienst gedaan als onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine. In 2009 is dit schip omgebouwd tot een expeditieschip. Het comfortniveau aan boord is vergelijkbaar met een comfortable hotel.
De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, dit zijn buitenhutten met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter).
Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op dek 5 een ruime observatie lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters bieden hier een panoramisch uitzicht. Het schip heeft 38 bemanningsleden van diverse nationaliteiten. Verder zijn er 8 expeditiegidsen aan boord die lezingen verzorgen. Laarzen voor de landingen zijn inbegrepen.
Details:
M/V Ortelius
De M/V Ortelius werd in 1989 gebouwd en kreeg de naam Marina Svetaeva. Het schip diende voor de Russische Academie voor de wetenschap. In 2011 werd het schip omgedoopt tot de Ortelius. Aan boord is plaats voor 116 passagiers. De afgelopen twee jaar zijn alle hutten op deck 3 en 4 geheel gerenoveerd. In 2017 volgen de hutten op deck 5. De Ortelius wordt bemand door 34 Russische bemanningsleden. Verder zijn er 6 expeditieleiders aan boord die onder andere verschillende lezingen verzorgen. Het comfortniveau aan boord van de ”Ortelius” is vergelijkbaar met een comfortabel hotel. Het schip heeft een restaurant, een ruime bar/lounge en een aparte ruimte voor lezingen en presentaties. Drie keer per dag staat er een uitgebreide (buffet) maaltijd voor je klaar met keuze tussen vlees, vis of vegetarisch. Heb je specifieke dieet wensen, laat dit van te voren weten.
Details:
M/V Ocean Nova
Ocean Nova is een modern en comfortabel expeditie schip. Ze werd gebouwd in Denemarken in 1992 en geschikt gemaakt om te varen in de ijzige wateren rond Groenland. Ze werd volledig gerenoveerd in 2006 en heeft sindsdien jaarlijkse upgrades en verbeteringen gekregen. Haar ijs-versterkte romp is bij uitstek geschikt voor expeditie reizen in Antarctica.
Naast een glazen observatie lounge en presentatieruimte heeft de Ocean Nova ook een ruime eetzaal, een bar, een bibliotheek, een kleine fitnessruimte en een ziekenboeg. Het schip beschikt over zeven Zodiac boten voor landexcursies.
Alle gasten aan boord van de Ocean Nova slapen in comfortabele buitenhutten, in drie categorieën: een-, twee- en drie persoonshutten. Alle hutten zijn voorzien van een raam, een bureau met stoel, een kast, individueel regelbare verwarming en een eigen badkamer met douche.
Details:
Inclusief:
- alle overnachtingen en maaltijden aan boord;
- verblijf op basis van internationale groep;
- verblijf op indeling in 4 persoonshut met eigen sanitair;
- tegen toeslag ook 3 of 2 persoonshutten;
- luchthaven transfers en begeleide excursies aan land;
- assistentie van bemanning en reisleiding;
Exclusief:
- internationale retourvlucht (tips voor het zelf boeken van je vlucht);
- retourvlucht naar Ushuaia;
- overnachtingen Ushuaia en Buenos Aires
- evt. brandstoftoeslag voor de bootreis
- optionele excursies ervoor of erna;
- drankjes; persoonlijke uitgaven;
- fooien, gebruikelijk ca. US$ 8 á 10,- cash p.p.p.d.
Er varen verschillende expeditie schepen door de Antarctisch wateren:
M/V Plancius
De M/V Plancius heeft tot 2004 dienst gedaan als onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine. In 2009 is dit schip omgebouwd tot een expeditieschip. Het comfortniveau aan boord is vergelijkbaar met een comfortable hotel.
De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, dit zijn buitenhutten met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter).
Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op dek 5 een ruime observatie lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters bieden hier een panoramisch uitzicht. Het schip heeft 38 bemanningsleden van diverse nationaliteiten. Verder zijn er 8 expeditiegidsen aan boord die lezingen verzorgen. Laarzen voor de landingen zijn inbegrepen.
Details:
M/V Ortelius
De M/V Ortelius werd in 1989 gebouwd en kreeg de naam Marina Svetaeva. Het schip diende voor de Russische Academie voor de wetenschap. In 2011 werd het schip omgedoopt tot de Ortelius. Aan boord is plaats voor 116 passagiers. De afgelopen twee jaar zijn alle hutten op deck 3 en 4 geheel gerenoveerd. In 2017 volgen de hutten op deck 5. De Ortelius wordt bemand door 34 Russische bemanningsleden. Verder zijn er 6 expeditieleiders aan boord die onder andere verschillende lezingen verzorgen. Het comfortniveau aan boord van de ”Ortelius” is vergelijkbaar met een comfortabel hotel. Het schip heeft een restaurant, een ruime bar/lounge en een aparte ruimte voor lezingen en presentaties. Drie keer per dag staat er een uitgebreide (buffet) maaltijd voor je klaar met keuze tussen vlees, vis of vegetarisch. Heb je specifieke dieet wensen, laat dit van te voren weten.
Details:
M/V Ocean Nova
Ocean Nova is een modern en comfortabel expeditie schip. Ze werd gebouwd in Denemarken in 1992 en geschikt gemaakt om te varen in de ijzige wateren rond Groenland. Ze werd volledig gerenoveerd in 2006 en heeft sindsdien jaarlijkse upgrades en verbeteringen gekregen. Haar ijs-versterkte romp is bij uitstek geschikt voor expeditie reizen in Antarctica.
Naast een glazen observatie lounge en presentatieruimte heeft de Ocean Nova ook een ruime eetzaal, een bar, een bibliotheek, een kleine fitnessruimte en een ziekenboeg. Het schip beschikt over zeven Zodiac boten voor landexcursies.
Alle gasten aan boord van de Ocean Nova slapen in comfortabele buitenhutten, in drie categorieën: een-, twee- en drie persoonshutten. Alle hutten zijn voorzien van een raam, een bureau met stoel, een kast, individueel regelbare verwarming en een eigen badkamer met douche.
Details: