Even bellen? -> 026-3030161

Contact

ma t/m vrij 08:45 - 17:00 uur

Antarctica rondreis niet te missen

reisduur:
13 dagen / 12 nachten
vertrek:
diverse vertrekdata in 2023, vraag je local Hero
route:
Ushuaia - Drake Passage - High Antarctica - Neko Harbour - Paradise bay - Lemaire channel - South Shetland - Drake Passage - Ushuaia
reissom:
va. € 3900,- (o.b.v. 3 of 4 persoonshut) (Boek zelf je retourvlucht)

Exclusief domein van walrussen, pelsrobben en pinguïns. Van walvissen en zeevogel kolonies. De mens, dik ingepakt, is er slechts te gast. Een rauwe, onbeschrijfelijk mooie, witte woestenij waar ijs in alle kleuren blauw en wolken en luchten in alle tinten grijs het palet bepalen.

Dit is de meest actieve rondreis Antarctica. Je gaat er natuurlijk aan land om pinguïns van dichtbij te zien, en zeeluipaarden, pelsrobben en zeehonden. Maar we kiezen in dit gebied ook geschikte locaties voor het Basecamp waarbij we aktief de zuidpool gaan beleven. Zo ga je kajakken tussen de ijsschotsen, de kans dat een walvis of zeeluipaard dichtbij je kajakt opduikt is groot.

Ook kun je sneeuwschoenwandelen of bergklimmen. En je krijgt de kans om een nachtje in Antarctica te kamperen. De meesten laten de tent voor wat die is en besluiten om onder de sterrenhemel te slapen. Ga je mee op dit avontuur? Je Antarctica reisspecialist, local Hero Esmay, regelt het voor je.

Inclusief:
- luchthaventransfers
- alle overnachtingen aan boord in een 4-pers.hut met eigen sanitair
- alle maaltijden aan boord;
- begeleide excursies aan land, zoals hiken, kajakken en bergbeklimmen;
- assistentie van bemanning en reisleiding.

Exclusief:
- internationale retourvlucht (tips voor het zelf boeken van je vlucht);
- retourvlucht naar Ushuaia;
- evt. brandstoftoeslag voor de bootreis
- drankjes en persoonlijke uitgaven;
- fooien, gebruikelijk ca. US$ 8 á 10,- p.p.p.d.

Wat is de beste reistijd in Antarctica? 

De beste reistijd voor jouw rondreis Antarctica, en ook de enige tijd waarin toeristische reizen worden georganiseerd, is onze winter, wanneer het daar zomer is. Dat betekent geen 20 graden in de zon maar temperaturen tussen de -5˚C en +10˚C, nog steeds niet echt warm natuurlijk. Op zee en op het dek van je schip kan een stevige, ijskoude wind waaien, waardoor het nog een stukje kouder voelt, zorg dus voor echt winddichte en warme winterkleding. Net als in het Noordpool gebied zijn de dagen in de Arctische zomer van november tot eind maart lang en blijft het ook lang licht.

Heb ik een paspoort nodig voor Antarctica? 

Je vliegt via Argentinië en/of Chili. Daarvoor hebben Nederlanders een geldig paspoort /identiteitskaart nodig, die nog minimaal 6 maanden geldig is bij vertrek naar Nederland. Een visum of speciale permit is niet nodig voor een reis naar Antarctica. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het bezit van geldige en juiste reisdocumenten.

Hoe zit het met gezondheid in Antarctica? 

Omdat je naar bijzonder afgelegen gebied reist, moet je goed voorbereiden. Een tandarts is niet om de hoek, een medische post ook niet. Je moet altijd een medische verklaring invullen voor een reis naar Antarctica. Uiteraard is er wel een ziekenboeg aan boord en medische kennis. Neem voldoende persoonlijk medicatie mee en evt. pillen tegen zeeziekte. Het kraanwater is drinkbaar, ook aan boord van je schip (let op de aanduidingen). Aan boord mag niet gerookt worden.

Hoeveel tijdverschil is er met Antarctica? 

Dit is gebiedsafhankelijk. Dit zijn de tijdsverschillen bij de belangrijkste onderzoeksstations: Mawson: 4 uur later (wintertijd), 3 uur later (zomertijd). Davis: 6 uur later (wintertijd), 5 uur later (zomertijd). Casey: 7 uur later (wintertijd), 6 uur later (zomertijd). McMurdo en South Pole: 12 uur later (wintertijd), 10 uur later (zomertijd). Tussen de laatste zondag in maart en de eerste zondag in april en tussen de laatste zondag in september en de laatste zondag in oktober is het in McMurdo en South Pole 11 uur later. Kijk ook op worldtimezone.com.

Welke taal spreken ze in Antarctica? 

Je reist in internationaal gezelschap. Ook de bemanning heeft roots over de hele wereld. Op de meeste Antarctica expeditie schepen is de voertaal Engels en heel af en toe alleen Duits. Vaak spreekt men ook nog andere talen zoals Spaans, Duits of Frans.

Is het veilig in Antarctica? 

Alle Antarctica reizen worden geregeld door je Local Hero en uitgevoerd door lokale partner organisaties en rederijen. Deze werken onder strikte internationale richtlijnen en zijn in het bezit van alle benodigde permits en vergunningen. Landexcursies gaan altijd groepsgewijs en met ervaren gidsen. Uiteraard volg je hun aanwijzingen strikt op. 

Hoeveel kan ik mee nemen naar Antarctica? 

De ruimte aan boord is beperkt dus probeer je bagage wat te beperken. Een rugzak of soft pack is aan boord van schepen altijd makkelijker dan een koffer. Een klein rugzakje komt van pas tijdens de 3-4 uur durende wandelingen aan land. Je kooi aan boord is uiteraard voorzien van een kussen, dekbed en lakens / sloop.

Welke kleding heb ik nodig in Antarctica?  

Windvaste waterafstotende buitenkleding is een must tijdens een reis naar Antarctica. Niet te strak: verschillende dunne lagen zijn beter dan een dikke laag kleding. Wol, zijde, Gore-Tex en sommige synthetische stoffen zijn prima. Neem dun, warm ondergoed mee (bv. thermisch ondergoed van Hema). Een goede muts, capuchon en handschoenen zijn ook onontbeerlijk: verlies je warmte dan is dat voor 80% via je hoofd. Voorkom dat je nat wordt door transpiratie, zeewater of slechte schoenen/laarzen. Aan boord van het schip is gemakkelijke vrijetijdskleding genoeg, het is lekker warm.

Wat neem je mee op excursie Antarctica? 

* skibroek, Gore-Tex of broek met warm ondergoed en regenbroek 
* wollen sweaters of fleece 
* turtle necks als onderliggende laag houdt veel warmte vast 
* wollen of fleece muts 
* warme sokken (eventueel 2 lagen: 1 dunne en 1 dikke) 
* water- en winddichte jas, bij voorkeur met capuchon 
* dunne handschoenen en waterdichte handschoenen 
* waterdichte rugzak (camera, verrekijker) 
* zonnebril 
* wandelstokken (persoonlijk, voor sommigen onmisbaar)

Wat voor schoenen heb je nodig op Antarctica? 

Landexcursies betekent overstappen van zodiac op het ijs: de zgn. natte landingen. Op sommige schepen zijn er laarzen beschikbaar maar veel reizigers nemen eigen laarzen mee. Muckboots (www.kathmandu.nl) zijn populair: licht, comfortabel en waterdicht. De muckboot chore high (ca. € 99,-) houdt je warm tot -5˚ C, de muckmaster is iets duurder en werkt tot -20˚C. Via de link SKJA1FLHW4 krijg je 10% korting (we verdienen daar niet aan). Aan boord loop je gewoon op dikke sokken, sportschoenen of Teva’s met goed rubber profiel tegen het uitglijden.

Wat doe je wel en wat niet in Antarctica? 

Antarctica is met 14 miljoen km2 een van de grootste ongerepte wildernissen op aarde. Het milieu is er bijzonder kwetsbaar. Vogels, zoogdieren en mossen leveren een permanente strijd om te overleven. Draag bij het behoud van dit gebied:
* Laat geen vuilnis achter aan land. Gooi niets weg, ook geen sigarettenpeuken of toiletpapier (neem dit mee in een plastic zakje en gooi het in de vuilnisbak aan boord van het schip). 
* Vermijd schade aan mossen tijdens de wandelingen; het regeneratieproces van de schaarse plantengroei verloopt zeer traag. 
* Neem geen biologische, geologische en/of archeologische voorwerpen mee als souvenir. Graffiti op rotsen? Niet doen natuurlijk. 
* Wandel niet over gletsjers of ijsvelden zonder begeleiding en dwaal niet af van de groep. 
* Geen enkele foto is belangrijker dan het welzijn van de dieren. Verstoor het dierenleven niet en houdt steeds een respectabele afstand aan.

Hoe betaal ik in Antarctica? 

Het overgrote deel van je kosten heb je tevoren betaald. Aan boord van je schip betaal je in euro’s of USD cash of creditcard. Op Antarctica staat één geldautomaat. Deze is te vinden bij McMurdo station in het zuiden van Ross eiland. Dit is ook de enige plaats op Antarctica waar een winkel is te vinden waar je met je creditcard of Amerikaanse dollars (USD) terecht kunt. Niet dat je iets aan deze informatie hebt, want er zijn vrijwel geen reizen die er komen! Er zijn uiteraard ATMs in Ushuaia (Argentijnse peso) en Punta Arenas (Chileense peso).

Welke stekker heb ik nodig voor Antarctica? 

Aan boord is er 220 V met gewone stekkers. Er is, het ligt voor de hand, geen mobiel bereik op Antarctica. Alle schepen hebben satelliettelefoons aan boord en er is e-mail communicatie mogelijk. Hieraan zijn wel kosten verbonden. De positie van het schip en de weersomstandigheden kunnen invloed hebben op de kwaliteit van de verbinding.

Hoe reis ik door Antarctica?

Antarctica is van niemand. Toch liggen er oude claims van Argentinië, Australië, Chili, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Ze claimen allemaal delen van Antarctica, vaak op basis van ontdekkingsreizen. Alleen het stuk tussen 90° WL en 150° WL is niet geclaimd. Er verblijven gemiddeld tussen de 1000 en 5000 onderzoekers uit de hele wereld een of meerdere maanden, niet in steden of dorpen maar in de ca. 60 onderzoekstations. Je mag niet onbegeleid aan land en met nooit meer dan 100 mensen tegelijk. Voor en na je reis kun je verlengen met verblijf in Argentinië en / of Chili.

Meer info Google: webcam Antarctica en je komt bij de webcams van de verschillende landen, zoals die van Australië op http://www.antarctica.gov.au/webcams of de USA: http://www.usap.gov/videoclipsandmaps/mcmwebcam.cfm De beste reisgids over Antarctica is de Antarctica Cruising Guide, de enige Nederlandstalige reisgids is de Wereldwijzer Antarctica.

Zelf boeken 

Tegenwoordig kun je gemakkelijk zelf een internationale vlucht boeken bij de luchtvaartmaatschappij zelf of op een van de vliegticketsites. Kijk bijvoorbeeld* op: 
-vliegwinkel.nl  
-cheaptickets.nl 
-tix.nl 
-skyscanner.com

*De internationale vlucht maakt dus geen onderdeel uit van de reis die je bij ons boekt. De bovenstaande links zijn ter informatie, we verdienen hier niet aan.

Let hierbij op het volgende:

* juist invullen volledige voornaam en (meisjes) achternaam. Later wijzigen om fouten te herstellen, al is het maar 1 letter, kost extra. 
* je betaalt het volle bedrag direct, doorgaans via i-Deal of creditcard. Zorg er dus voor dat voor je boekt dit bedrag op je rekening staat. 
* je ticket(s) ontvang je na boeking direct via email. Check deze dan ook direct op fouten. 
* bij de tickets zit informatie over voorwaarden en een begeleidende brief met informatie. 
* geef na boeking je local Hero de gegevens tijdig door, ook als er iets gewijzigd is. 
* wil je terug vanaf Santiago of Iguaçu of Rio de Janeiro etc., kies dan voor de optie ‘terug vanaf een andere luchthaven’ 

Je vliegt naar

Je vliegt doorgaans eerst naar Buenos Aires. Terug vanaf een andere luchthaven kan ook en kost meestal iets meer dan een gewoon retour. Wil je terug vanaf Iguaçu, dan kun je bijvoorbeeld met KLM direct naar Buenos Aires vliegen en vanaf Iguaçu met een Braziliaanse binnenlandse vlucht naar Sao Paulo vanwaar je per KLM rechtstreeks terugvliegt naar Amsterdam.

Wil je Argentinië combineren met Chili, dan vlieg je bijvoorbeeld heen naar Santiago de Chili en terug vanaf Buenos Aires of andersom. Dit kan met luchtvaartmaatschappijen als Iberia, Air France en Lufthansa. Iberia vliegt daarbij ook nog terug vanaf Lima, Rio de Janeiro of Sao Paulo. 

Kosten 

Reken voor een intercontinentale retourvlucht naar Buenos Aires al snel op € 1000,-. In het laagseizoen kun je nog wel eens voor € 800,- of minder weg, maar in drukke tijden moet je rekenen op ca. € 1000, tot € 1200,-. Let erop dat er bij het geboekte landgedeelte, tenzij je gebruik maakt van lijnbussen, nog binnenlandse vluchten bijkomen van ca. € 200,- per vlucht.

Tijden

* Na je lange vlucht kom je doorgaans aan het eind van de dag aan in Buenos Aires of aan het begin van de volgende dag aan. De terugvlucht is altijd een nachtvlucht. Houd hier rekening mee bij je dag planning. 
* Je local Hero zorgt voor aansluiting van je vlucht op het landgedeelte. Kom je laat aan, dan is het prettig als je transfer en hotel al geregeld zijn, zelfs als je een ervaren reiziger bent. 
* Naast prijs zijn vluchtduur en overstap natuurlijk ook belangrijk.

Binnenlandse vluchten

Het is aan te raden je binnenlandse vluchten, ook die tussen Argentinië en Chili of v.v. tevoren te laten boeken door je Local Hero, al of niet gebruik makend van een Airpass. Soms is het boeken van lokale vluchten trouwens goedkoper dan met een Airpass. Omdat je doorgaans enkele maanden van tevoren boekt, hebben lokale maatschappijen de vervelende gewoonte om prijzen, vluchtschema’s en tijden veelvuldig te veranderen, soms nog last minute. Dit betekent dat elke keer ook je route gecheckt en evt. aangepast moet worden. Uiteraard betekent dit extra werk, ook voor je local Hero die dan over je vluchtgegevens moet beschikken. Een eventuele kleine besparing door alles zelf te boeken weegt niet op tegen de moeite en risico’s bij vluchtwijzigingen, zo is de ervaring.

Tips 

*Boek je intercontinentale vlucht bij voorkeur zo vroeg mogelijk, ook buiten het hoogseizoen als kerst-of zomervakantie. Gemiddeld 170 dagen voor vertrek is statistisch het voordeligst. 
*Omdat veel maatschappijen na het weekend dus maandags hun capaciteit checken en evt. hun prijzen aanpassen, zijn op maandag avond of dinsdag de sites weer up-to-date met nieuwe prijzen. Dinsdag rond middernacht is statistisch het best. Boek niet op vrijdag of in het weekend, en gebruik ctrl-shift-n, zo vermijdt je de zgn. tracing cookies. Deze zorgen er soms voor dat de prijs die je krijgt na enkele bezoeken verder omhoog gaat. 
*Let op speciale actieperiodes, bv. de KLM voordeelweken.

Er varen verschillende expeditie schepen door de Antarctisch wateren:

M/V Plancius

De M/V Plancius heeft tot 2004 dienst gedaan als onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine. In 2009 is dit schip omgebouwd tot een expeditieschip. Het comfortniveau aan boord is vergelijkbaar met een comfortable hotel. 

De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, dit zijn buitenhutten met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter). 

Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op dek 5 een ruime observatie lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters bieden hier een panoramisch uitzicht. Het schip heeft 38 bemanningsleden van diverse nationaliteiten. Verder zijn er 8 expeditiegidsen aan boord die lezingen verzorgen. Laarzen voor de landingen zijn inbegrepen.

Details:

  • Type; Middelgroot Expeditieschip
  • Lengte; 89m
  • Breedte; 14.5m
  • IJsklasse; A3 ijsversterkt
  • Zodiacs; 10
  • Bemanning; Internationaal
  • Capaciteit; 116

M/V Ortelius

De M/V Ortelius werd in 1989 gebouwd en kreeg de naam Marina Svetaeva. Het schip diende voor de Russische Academie voor de wetenschap. In 2011 werd het schip omgedoopt tot de Ortelius. Aan boord is plaats voor 116 passagiers. De afgelopen twee jaar zijn alle hutten op deck 3 en 4 geheel gerenoveerd. In 2017 volgen de hutten op deck 5. De Ortelius wordt bemand door 34 Russische bemanningsleden. Verder zijn er 6 expeditieleiders aan boord die onder andere verschillende lezingen verzorgen. Het comfortniveau aan boord van de ”Ortelius” is vergelijkbaar met een comfortabel hotel. Het schip heeft een restaurant, een ruime bar/lounge en een aparte ruimte voor lezingen en presentaties. Drie keer per dag staat er een uitgebreide (buffet) maaltijd voor je klaar met keuze tussen vlees, vis of vegetarisch. Heb je specifieke dieet wensen, laat dit van te voren weten.

Details: 

  • Type; Middelgroot Expeditieschip
  • Lengte; 91.25m
  • Breedte; 17.6m
  • IJsklasse; UL1 (gelijk aan 1A ijsversterkt)
  • Zodiacs; 11
  • Bemanning; Internationaal
  • Capaciteit; 116

M/V Ocean Nova

Ocean Nova is een modern en comfortabel expeditie schip. Ze werd gebouwd in Denemarken in 1992 en geschikt gemaakt om te varen in de ijzige wateren rond Groenland. Ze werd volledig gerenoveerd in 2006 en heeft sindsdien jaarlijkse upgrades en verbeteringen gekregen. Haar ijs-versterkte romp is bij uitstek geschikt voor expeditie reizen in Antarctica.

Naast een glazen observatie lounge en presentatieruimte heeft de Ocean Nova ook een ruime eetzaal, een bar, een bibliotheek, een kleine fitnessruimte en een ziekenboeg. Het schip beschikt over  zeven Zodiac boten voor landexcursies.

Alle gasten aan boord van de Ocean Nova slapen in comfortabele buitenhutten, in drie categorieën: een-, twee- en drie persoonshutten. Alle hutten zijn voorzien van een raam, een bureau met stoel, een kast, individueel regelbare verwarming en een eigen badkamer met douche.

Details:

  • Passagiers: 67 max
  • Expeditie Personeel & Crew: 46
  • Lengte: 73,0 m
  • Breedte: 11,0 m
  • Motoren: Diesel motoren van 2000pk
  • Cruise snelheid: 12 knopen in open water
reisduur:
13 dagen / 12 nachten
vertrek:
diverse vertrekdata in 2023, vraag je local Hero
route:
Ushuaia - Drake Passage - High Antarctica - Neko Harbour - Paradise bay - Lemaire channel - South Shetland - Drake Passage - Ushuaia
reissom:
va. € 3900,- (o.b.v. 3 of 4 persoonshut)
Exclusief domein van walrussen, pelsrobben en pinguïns. Van walvissen en zeevogel kolonies. De mens, dik ingepakt, is er slechts te …
︿

Inclusief:
- luchthaventransfers
- alle overnachtingen aan boord in een 4-pers.hut met eigen sanitair
- alle maaltijden aan boord;
- begeleide excursies aan land, zoals hiken, kajakken en bergbeklimmen;
- assistentie van bemanning en reisleiding.

Exclusief:
- internationale retourvlucht (tips voor het zelf boeken van je vlucht);
- retourvlucht naar Ushuaia;
- evt. brandstoftoeslag voor de bootreis
- drankjes en persoonlijke uitgaven;
- fooien, gebruikelijk ca. US$ 8 á 10,- p.p.p.d.

Wat is de beste reistijd in Antarctica? De beste reistijd voor jouw rondreis Antarctica, en ook de enige tijd waarin toeristische …
︿
Zelf boeken Tegenwoordig kun je gemakkelijk zelf een internationale vlucht boeken bij de luchtvaartmaatschappij zelf of op een van de vliegticketsites. …
︿

Er varen verschillende expeditie schepen door de Antarctisch wateren:

M/V Plancius

De M/V Plancius heeft tot 2004 dienst gedaan als onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine. In 2009 is dit schip omgebouwd tot een expeditieschip. Het comfortniveau aan boord is vergelijkbaar met een comfortable hotel. 

De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, dit zijn buitenhutten met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter). 

Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op dek 5 een ruime observatie lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters bieden hier een panoramisch uitzicht. Het schip heeft 38 bemanningsleden van diverse nationaliteiten. Verder zijn er 8 expeditiegidsen aan boord die lezingen verzorgen. Laarzen voor de landingen zijn inbegrepen.

Details:

  • Type; Middelgroot Expeditieschip
  • Lengte; 89m
  • Breedte; 14.5m
  • IJsklasse; A3 ijsversterkt
  • Zodiacs; 10
  • Bemanning; Internationaal
  • Capaciteit; 116

M/V Ortelius

De M/V Ortelius werd in 1989 gebouwd en kreeg de naam Marina Svetaeva. Het schip diende voor de Russische Academie voor de wetenschap. In 2011 werd het schip omgedoopt tot de Ortelius. Aan boord is plaats voor 116 passagiers. De afgelopen twee jaar zijn alle hutten op deck 3 en 4 geheel gerenoveerd. In 2017 volgen de hutten op deck 5. De Ortelius wordt bemand door 34 Russische bemanningsleden. Verder zijn er 6 expeditieleiders aan boord die onder andere verschillende lezingen verzorgen. Het comfortniveau aan boord van de ”Ortelius” is vergelijkbaar met een comfortabel hotel. Het schip heeft een restaurant, een ruime bar/lounge en een aparte ruimte voor lezingen en presentaties. Drie keer per dag staat er een uitgebreide (buffet) maaltijd voor je klaar met keuze tussen vlees, vis of vegetarisch. Heb je specifieke dieet wensen, laat dit van te voren weten.

Details: 

  • Type; Middelgroot Expeditieschip
  • Lengte; 91.25m
  • Breedte; 17.6m
  • IJsklasse; UL1 (gelijk aan 1A ijsversterkt)
  • Zodiacs; 11
  • Bemanning; Internationaal
  • Capaciteit; 116

M/V Ocean Nova

Ocean Nova is een modern en comfortabel expeditie schip. Ze werd gebouwd in Denemarken in 1992 en geschikt gemaakt om te varen in de ijzige wateren rond Groenland. Ze werd volledig gerenoveerd in 2006 en heeft sindsdien jaarlijkse upgrades en verbeteringen gekregen. Haar ijs-versterkte romp is bij uitstek geschikt voor expeditie reizen in Antarctica.

Naast een glazen observatie lounge en presentatieruimte heeft de Ocean Nova ook een ruime eetzaal, een bar, een bibliotheek, een kleine fitnessruimte en een ziekenboeg. Het schip beschikt over  zeven Zodiac boten voor landexcursies.

Alle gasten aan boord van de Ocean Nova slapen in comfortabele buitenhutten, in drie categorieën: een-, twee- en drie persoonshutten. Alle hutten zijn voorzien van een raam, een bureau met stoel, een kast, individueel regelbare verwarming en een eigen badkamer met douche.

Details:

  • Passagiers: 67 max
  • Expeditie Personeel & Crew: 46
  • Lengte: 73,0 m
  • Breedte: 11,0 m
  • Motoren: Diesel motoren van 2000pk
  • Cruise snelheid: 12 knopen in open water

Zo maak je deze reis op maat, vink aan:

Dag 1 - 3: Aankomst Argentinië, inscheping Antarctica

Je vliegt via Buenos Aires naar Ushuaia, zorg dat je genoeg tijd inbouwt. Bijna alle reizigers kiezen voor op een stop in Buenos Aires op de heenreis. Een extra overnachting onderweg is belangrijk om een praktische reden: in geval van vertraging (of vertraagde bagage): het schip wacht niet.

Na een overnachting scheep je de volgende namiddag in. Je installeert je in je hut en maakt kennis met de kapitein en de bemanning. Dan is het tijd om het anker te lichten. Het schip zet koers naar de zgn. Drake Passage. De rest van de avond vaar je over het beroemde Beagle kanaal, een schilderachtige waterweg vernoemd naar het schip van Charles Darwin.

local Hero

Wie het voorrecht heeft gehad een kijkje te kunnen nemen in deze kwetsbare wereld, beseft, en ja dat is wel hypocriet, dat er plekken op de wereld zijn die het verdienen alleen gelaten te worden. Alleen de toekomst kan uitwijzen uit of we als moderne reizigers de verleiding voldoende hebben weten te weerstaan.

meet the locals

Dag 1 - 3: Aankomst Argentinië, inscheping Antarctica

Je vliegt via Buenos Aires naar Ushuaia, zorg dat je genoeg tijd inbouwt. Bijna alle reizigers kiezen voor op een stop in Buenos Aires op de heenreis. Een extra overnachting …

︿

Zo maak je deze reis op maat, vink aan:

  • De eerste nacht(en) regel ik liever zelf

  • De eerste nacht(en) regel ik liever zelf

  • Reken op ca. € 55,- p.p.p.n.

  • Reken op ca. € 55,- p.p.p.n.

Dag 4 - 5: Rondreis Antarctica, op zee

Gedurende deze twee dagen vaar je over de Drake Passage. Als je de zgn. “Atlantische Convergentie” oversteekt, kom je in  een oceanografische overgangszone, de “Circum-Antarctische Upwelling”. Dit is jargon voor een plek waar de temperatuur van het zeewater in enkele uren tijd enorm sterk daalt en waar door de botsende zeestromen koud, voedselrijk water aan het oppervlak komt.

Een waar feest vooral voor vogelspotters, want het trekt veel zeevogels naar het schip. Zo zie je waarschijnlijk een scala aan albatrossen. Voor kenners: de Grote, Grijskop-, Wenkbrauw- en Roetkopalbatros. Ook is het stormvogel party time: Wilson-, Zwartbuik- en Antarctische stormvogels. Één van de hoogtepunten van je Antarctica expeditiereis! Bij de South Shetland Islands zien we mogelijk al de eerste ijsbergen.

local Hero

Je ziet ze niet alleen vliegen op de Drake. Op mijn overtocht naar Antarctica zwom er een orka familie urenlang met het schip mee. Een fantastisch gezicht!

Dag 4 - 5: Rondreis Antarctica, op zee

Gedurende deze twee dagen vaar je over de Drake Passage. Als je de zgn. “Atlantische Convergentie” oversteekt, kom je in  een oceanografische overgangszone, de “Circum-Antarctische Upwelling”. Dit is jargon voor …

︿

Dag 6 - 10: Rondreis Antarctica, cruise en landbezoeken

We varen meteen naar ‘High Antarctica’, langs de Melchior Islands en door het Schollaert Channel, tussen Brabant en Anvers Island. Het Basecamp concept geeft ons de mogelijkheid om op een aantal mooie locaties sportieve activiteiten te ontplooien. Deze locaties kunnen bijvoorbeeld zijn: Het Neumayer Channel, waar we vanaf het schip de beschutte wateren rond Wiencke Island per zodiac of met de kajaks kunnen verkennen. De bergachtige omgeving biedt daarnaast uitstekende gelegenheden voor kustwandelingen met sneeuwschoenen en voor alpinisten om de heuvels en uitzichtpunten verder landinwaarts te beklimmen. Alle beklimmingen en excursies kunnen alleen worden uitgevoerd bij goede weersomstandigheden. We zijn van plan om hier twee nachten voor anker te blijven om zo twee kampeernachten en twee volledige dagen met activiteiten te kunnen inplannen.

We hopen ook het voormalige Britse onderzoeksstation Port
lees meer
Lockroy op Goudier Island bezoeken. Dit is nu een museum en postkantoortje. Dichtbij Port Lockroy ligt Jougla Point, waar Ezelspinguïns en Keizeraalscholvers te zien zijn. In de zeestraten en baaien kijken we uit naar Zeeluipaarden, Krabbeneters en walvissen.

Onder goede omstandigheden varen we verder naar het zuiden, door het spectaculaire Lemaire Channel naar Booth, Pléneau en Petermann Island (Let op: in de reisperiodes voor Nieuw Jaar is het vaak niet mogelijk dit gebied te bereiken vanwege het pakijs). Op Petermann Island vinden we Adéliepinguïns en Keizeraalscholvers en in dit gebied is de kans op ontmoetingen met Bultruggen en Dwergvinvissen erg groot. We kiezen in dit gebied weer een geschikte locatie voor het Basecamp. Er zijn hier veel goede mogelijkheden voor het kajakken maar ook voor gletsjertochten en zwaardere bergtochten.

Bij Neko Harbour hebben we de gelegenheid voet te zetten op het Antarctisch Continent, in een schitterend landschap van steile bergen en gigantische gletsjers. We kunnen hiervan genieten tijdens tochten per zodiac en kajak en tijdens wandelingen langs de ruige kust. We brengen de nacht door in Paradise Bay en zetten daar ook een kamp op aan land. Het gebied in en rond het Errera Channel is spectaculair, met veel goede locaties voor activiteiten, bijvoorbeeld bij Danco Island en Cuverville Island of eventueel bij het minder bekende Orne Island of Georges Point, op Rongé Island.

In de vroege ochtend vertrekken we na het opbreken van ons laatste kamp. Dan varen we weer via de Melchior Islands terug richting open zee, de Drake Passage op, op weg naar het noorden. We hebben bij Dallmann Bay nog goede kansen op het zien van Bultruggen en we hebben opnieuw de gelegenheid vele soorten zeevogels te spotten. Als alternatief voor de laatste locatie varen we naar Half Moon Island bij de South Shetland Islands, waar ook goede mogelijkheden zijn voor activiteiten. Wanneer de weersverwachting voor de Drake Passage niet gunstig is plannen we ons vertrek uit het Antarctic Peninsula al rond de middag.

local Hero

Ezels pinguïns zien er natuurlijk niet uit als ezels, wel lijkt de roep op het balken van een ezel. Herkenbaar aan een witte streep die over de top van de kop loopt, een oranje snavel en idem poten. zijn het echte zwemkampioenen: bij 40 km/uur haalt geen andere pinguïn hen meer in.

Dag 6 - 10: Rondreis Antarctica, cruise en landbezoeken

We varen meteen naar ‘High Antarctica’, langs de Melchior Islands en door het Schollaert Channel, tussen Brabant en Anvers Island. Het Basecamp concept geeft ons de mogelijkheid om op een …

︿

Dag 11 - 12: Terug naar Ushuaia

Je vaart weer terug noordwaarts de Drake Passage door op naar Ushuaia, net als op de heenreis duurt deze vaart twee dagen. Wederom ook nu in je kielzog een grote variëteit aan zeevogels. Wij konden er geen genoeg van krijgen.

Je hebt nu ook de tijd om verhalen uit te wisselen met je medereizigers, foto’s te bewerken of in de boordbibliotheek de ins en outs van al die pooldieren op je sightseeing lijstje nog eens te bestuderen.

local Hero

Heb je ze nog niet gelezen? Duik dan weg met een boek vol avonturen van die stoere ontdekkingsreizigers van weleer. Amundsen, Scott, Shackleton, of De Gerlache, die als eerste op Antarctica overwinterde bijvoorbeeld. Nu je het zelf gezien hebt, voel je je al een beetje verwant toch?

Dag 11 - 12: Terug naar Ushuaia

Je vaart weer terug noordwaarts de Drake Passage door op naar Ushuaia, net als op de heenreis duurt deze vaart twee dagen. Wederom ook nu in je kielzog een grote …

︿

Dag 13: Ontscheping Antarctica, vertrek Argentinië

In de loop van de ochtend zie je de contouren van het vasteland langzaam opdoemen aan de horizon. Je schip meert aan en je neemt afscheid van je mede avonturiers en bemanning. Wil je nog even in Ushuaia blijven, dan is dat geen gek idee: vanuit deze stad zijn bijzondere trips te maken, bijvoorbeeld per 4WD naar het Tierra del Fuego National park of naar Laguna Esmeralda. Vraag je Antarctica reis-expert, local Hero Esmay, naar de mogelijkheden.

Als je niet verder verlengt, vlieg je naar Buenos Aires waar je ’s avonds overstapt op het vliegtuig naar Europa. De dag erop ben je, een bijzondere ervaring rijker, terug op de luchthaven van Amsterdam. Je rondreis Antarctica zit erop! 

Dag 13: Ontscheping Antarctica, vertrek Argentinië

In de loop van de ochtend zie je de contouren van het vasteland langzaam opdoemen aan de horizon. Je schip meert aan en je neemt afscheid van je mede avonturiers …

︿

Zo maak je deze reis op maat, vink aan:

  • verleng een dag met een activiteit aan land. Zie mijn top 5.

  • verleng een dag met een activiteit aan land. Zie mijn top 5.

Reisplan aanvragen? Stuur je opmerkingen naar Esmay

stap 1/2

Kijk waar je verblijft tijdens je rondreis Antarctica: