Even bellen? -> 026-3030161

Contact

ma t/m vrij 08:45 - 17:00 uur

Bangkok shopping

Mark 22 augustus 2023 Thailand Reistips, Maatwerk reis

Thailand is een paradijs voor shopaholics, en Bangkok helemaal. Prachtige souvenirs en alle merkartikelen van de wereld zijn er te koop. Sommigen reizen speciaal naar Bangkok om er vooral mooie mode te kopen voor lagere prijzen dan thuis.

Op straatmarkten zie je ook dubieuze merk-items, zoals bruine Louis Vutton handtassen vol gouden letters en symbolen, die weinig kosten. En Levi’s T-shirts die ineens hun apostrof en hun ® kwijt zijn en als Levis nog maar 100 baht (€ 2,70) zijn. En of die set iPhone-oortjes van 500 baht echt is…

We bezoeken twee van Bangkoks tientallen enorme shopping malls, waar alle koopwaar wel origineel is. Eén om in te dwalen en één om je binnen en buiten vooral aan te vergapen. Kopen mag natuurlijk in allebei!  

Commercieel spel

Siam Paragon staat in de top vijf van grootste malls van Thailand. Met maar liefst tien enorme etages aan winkelruimte is de keuze overweldigend en super compleet. Noem een merk en het is hier te krijgen, zo lijkt het wel.

Beautyproducten worden enthousiast en elegant aangeprezen door vlekkeloos opgemaakte jonge Thaise vrouwen in jurken die hun slanke postuur accentueren. Hun vriendelijke uitnodiging om op een kruk voor een spiegel te gaan zitten en in de omlijsting van ronde gele lampen nog mooier gemaakt te worden, kunnen weinig vrouwen weerstaan. Ongedwongen hanteren de respectvolle verkoopsters hun kwastjes, borsteltjes en sponsjes. Met resultaat, want de klanten stralen na de demonstratie en voelen zich ook een ster. Het is erg leuk om te zien hoe lippenstift, crème en foundation zichzelf zo verkopen, met uiteraard de vrolijke hulp van de super professionele dames.

Strak gekapte jonge mannen in zwarte broeken en overhemden verkopen fraaie trendy zonnebrillen van bekende merken en glimmende leren riemen en schoenen. Als ik een prachtige Oakley op mijn neus zet, wordt de geadverteerde tien procent korting met een discrete opmerking opgehoogd naar vijftien. Het commerciële spel wordt perfect gespeeld.

Breitling, buitenleven en Barbie

We lopen verder langs flagship stores waar alle producten perfect en fraai uitgestald zijn. Breitling verkoopt zijn kwaliteitshorloges in zacht warm licht, met een bruinleren bankstel en een stoere Triumph motorfiets als accessoires, om de bij het merk horende lifestyle te promoten. Op de uitgebreide sport- en outdoorafdeling lokt een open jeep op brede offroad banden stadmensen naar het avontuurlijke buitenleven-idee.             

Een oudere Thaise man zeult vier oversized tassen met merknamen voor zich uit. Ze zijn vol en zwaar en onhandig om te dragen. Mijn wat meewarige blik beantwoordt hij door zijn linkerhand, waar (nog) maar één tas aan zwaait, richting zijn vrouw en dochter te wijzen, die een paar meter voor hem lopen. Ik knik hem begripvol toe en wens hem chokdee, geluk. Hij draagt zijn lot (en de tassen) met een glimlach verder.

De kids life-afdeling herinnert ons er aan dat kinderen in Thailand erg geliefd zijn, en ook big business. Het is druk met kleine kijkers en grote kopers op deze etage, waar elk zichzelf respecterend merk met een kinderkledinglijn aanwezig is, inclusief trendy roze Barbie-fashion. Haar populaire poppen zien we op de gigantische speelgoedafdeling, waar ook gewoon lekker gespeeld kan worden.

Kleuters vermaken zich in een plastic binnenspeeltuin met glijbaan tussen Playmobil-poppen ter grootte van een zesjarige en een Transformer van ruim twee meter, iets oudere kinderen bouwen met Lego-steentjes. In het Gaming-gedeelte drukken vaders opvallend fanatieker op de controllers dan hun kids...

Franse Gourmet, Japanse boeken en Britse Aston Martins

Het is tijd voor een pauze van de koopoverdaad. Die nemen we op de begane grond, in de ook weer overweldigende Gourmet Garden en het Food Court. Zoveel kraampjes met zoveel heerlijk eten en drinken! Het is eigenlijk te veel keuze, maar dat houdt de eters niet tegen: alle tafeltjes zitten vol! En terecht, want de na onze bestelling vers gemaakte Aziatische kip-satay en de tofuvariant zijn allebei heerlijk, en de chocoladecroissants smaken verrassend Frans.

Nu is het tijd voor een bezoek aan Kinokuniya, mijn favoriete boekwinkel in Bangkok. Het boekenparadijs is ontzettend mooi en ruim ingericht, met ontelbare prachtige boeken, in Thai, Engels, Japans en Chinees. In het leescafé drinken we oranje Thaise zoete ijsthee, blij met weer een schitterend boek dat we niet gepland hadden te kopen, maar gewoon niet konden laten liggen.

Ons bezoek aan Siam Paragon, waar je dagen zou moeten rondlopen om alles te zien, eindigt op formeel de tweede etage vanaf de straat, maar qua koopvloeren al op de vijfde. We stappen de glazen winkelruimtes in en bewonderen de nieuwste Bentleys en Porsches. Ook exclusieve automerken hebben hier hun verkoopplaatje gecreëerd! De kleur van de lak, de bekleding, welke jas, poloshirt, paraplu of cap (allen natuurlijk met logo) je bij je nieuwe pronkwagen wilt hebben, en natuurlijk het gewenste model zelf, je kan het allemaal afspreken. Alleen een proefritje vanaf deze etage is wat ingewikkeld…

Het mooist vinden we de aerodynamische Aston Martin sportwagens. De Britse leverancier van James Bond maakt reclame met een mooie timeline van haar ruim honderd jaar oude geschiedenis, trots eindigend met de recente rentree in de Formule 1.

Exclusief Embassy

Een paar honderd meter verderop staan buiten ook glimmende droomauto’s. Ik bewonder aantrekkelijke Porsches, een geblokte zwarte Humvee, en een strakke lage witte Lamborghini. Maar deze supercars zijn niet meer te koop: ze zijn van de rijke klanten van Central Embassy, die exclusief voor de deur van dit meest chique winkelcentrum van Bangkok mogen parkeren. Service voor de klant en een fraai visitekaartje voor het paradepaardje van de Central Group, die in heel Thailand moderne malls heeft ontwikkeld.  

Door donker getinte hoge glazen deuren lopen we de airco-gekoelde luxe binnen. Casual-chique geklede Thai en opvallend veel Chinese toeristen staan rustig voor de deur van de Hermes experience-store te wachten, tot een portier in net donker pak ze binnen laat. De zaak moet niet te vol worden, want dat komt de exclusiviteit en de winkelervaring van de klant niet ten goede, is het idee.

Aansluiten in die rij doe ik niet; in plaats daarvan kijk ik door de zij-etalage naar binnen. Ik zie zo’n acht klanten, en ongeveer evenveel personeel. Een deel van die medewerkers is een personal shopper, die elke individuele klant (of elk stelletje) begeleidt op de reis door de mode. Een veelkleurige zijden sjaal wordt vakkundig om de modebewuste schouders van een Thaise dame gedrapeerd, terwijl haar echtgenoot zijn vrouw bewondert. Verkocht! Een goudkleurige creditcard matcht het prijskaartje moeiteloos.

Rode zolen en Channel

We maken een rondje langs de exclusieve merken. We zien nog meer geduldige wachtrijen, bij Louis Vuitton en Bulgari, scrollend op hun telefoons, maar vast niet om hun saldo te checken.

Om de tophorloges van Rolex te bekijken en voor het passen (voor dames) van de hoge hakken met de iconische rode zolen - van zo’n duizend euro - van Christian Louboutin, mogen we zo naar binnen lopen. En worden we net zo gastvrij ontvangen als ieder ander. Want of wij zojuist onze brommende Ferrari aan de stoep geparkeerd hebben, of dat we met een ook brommende tuktuk zijn gekomen, dat kunnen de verkopers natuurlijk niet aan ons zien.

Toen - na de vraag of ik ook interesse had in Louboutins – ik op mijn Palladium sneakers wees en duidelijk was dat ik geen dure sportauto bezit, bekende de vriendelijke Thaise verkoper op chique leren schoenen half fluisterend dat hij ook liever sportschoenen draagt.

Terwijl een jong stel de Pradawinkel in loopt, zij in een fraai vormgegeven witte jurk en duidelijk een vaste klant, stappen wij de airco-koele luxe uit, richting de warmte en de drukte van de lange Sukhumvit-straat. Daar heten goedkope slippers, model Chanel, zomaar weer Channel.

Op reis naar Thailand..

..en Bangkok met z'n glimmende malls met eigen ogen ontdekken? Ontvang een voorstel op maat van local Hero Henk, je Thailand reisspecialist ter plaatse. Bekijk onze voorbeeld rondreizen door Thailand voor meer inspiratie.

Mark, een Dutch local in Thailand

Over de schrijver:

Mark woont in Thailand, al heel wat jaren. Samen met zijn vriendin Praew verhuist hij binnenkort van Bangkok naar Koh Samui, nadat hij eerst in Khon Kaen heeft gewoond, het Eindhoven van Thailand. Een echte local dus, dat kunnen we wel zeggen.

In zijn blogs schrijft hij over local life in Thailand. Zo leer je het land net even anders kennen, want ja, reizen is meer dan hotelkamers boeken, de highlights afvinken en kant-en-klaar avontuur. Wij zeggen niet voor niets 'kom dichterbij en ontdek de echte wereld door de ogen van de locals'.

Terug naar overzicht